fredag 11. august 2017

Game of Thrones S07E04 "The Spoils of War"

OBS! Denne bloggposten inneholder spoilere for Game of Thrones S07E04, "The Spoils of War"

Jeg tar av meg hatten og bøyer meg i støvet og asken Drogon etterlot seg på slagmarken. For en episode! Jeg digga forrige episode, men denne var så bra at den muligens kan måle seg med store slagepisoder som "Hardhome" og "Battle of the Bastards", selv om slaget bare opptok de siste 12 minuttene eller så. La oss bare hoppe rett ut i den, uten videre innledning!

SANSA, ARYA OG BRAN








På Winterfell skjedde det utrolig mye bra denne episoden, det var helt nydelig å se Arya komme hjem! Alt fra møtet med de toskete vaktene til det fine gjensynet med Sansa i krypten til den forrykende sparringssekvensen mellom Brienne og Arya. Bran er fortsatt helt følelseskald og rar (stakkars Meera!), men greide å uroe Littlefinger ved å sitere Chaos is a ladder-talen hans fra sesong 3(?). Har en sterk følelse av at den valyriske dolken som skiftet eier flere ganger i løpet av episoden kommer til å spille en viktig rolle - og hvis Bran ser og vet "alt", vet han også hvordan Arya kommer til å bruke den? Nå er både Bran og Sansa klar over at Arya har en dødsliste, og jeg er usikker på hva Sansa egentlig synes om hele søsteren-min-er-nå-en-hevntørstig-ninja-greia. Hun virket først litt imponert, men så muligens avvisende? Kan det være litt sjalusi på gang?

DAENERYS OG JON







Hvordan overbevise The Mother of Dragons om at The White Walkers er en reell trussel? Ta henne med inn i en klam hule og vis henne noen barnslige hulemalerier signert Children of the Forest. Og sørg for at dere må stå tett sammen, så tett at når hun sier: Bend the knee, får halve seerskaren helt andre assosiasjoner. Jo da, kjemien mellom Jon og Dany er absolutt til stede!

Dragedronninga ble betydelig mer gretten da hun fikk høre hva som hadde skjedd med Casterly Rock og Highgarden, og var klar til å lage et skikkelig inferno - men Jon greide å forhindre at hele King's Landing ble redusert til aske. Inntil videre. Dany nøyde seg med å angripe Lannister-hæren med Dothraki'ene og Drogon i øde terreng og spare de sivile, i noe som satte en overraskende schwung på hele episoden, slående effektfullt i all sin flammende destruktivitet.

Verdt å nevne før vi forlater Dragonstone er at Theon og redningsmennene hans kom tilbake! Det falt ikke i god jord hos Jon, dette er mannen som forrådte familien hans, henrettet familiens trofaste tjenere og brant et par uskyldige barn i Bran og Rickons sted. Det eneste som hindrer Jon i å drepe ham nå, er at han tross alt reddet Sansa fra Ramsay Bolton. Puh! Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg er fortsatt interessert i å se Theons videre skjebne - og så spilles han av fabelaktige Alfie Allen, det er mer enn grunn nok til å holde ham i live, spør du meg.

CERSEI OG JAIME








Cersei virket storfornøyd med sist ukes erobring av Highgarden og muligheten til å betale tilbake gjelden sin til Tycho Nestoris fra The Iron Bank - hun nevnte også at hun skulle hyre inn leiesoldathæren The Golden Company for å "ta tilbake noe som tilhører meg". Hva kan det være? Tyrions hode på et fat? Nordområdet, som Jon nå hersker over? Etter å ha grublet litt kom jeg fram til at det må dreie seg om Casterly Rock, som Danys soldater nå har erobret (men Grey Worm og The Unsullied har hverken skip eller stort med mat). Så vi kan fort komme til å se et nytt (og mer utfyllende) slag om Casterly Rock ...

... hvis da ikke Cersei får nok med å håndtere Dany og dragene hennes, da. I første omgang Drogon, som var et helt fantastisk skue i slaget mot slutten av denne episoden - og som nå har blitt såret av Bronn og Qyburns Scorpion-våpen. Jeg tror han klarer seg (kunne det forresten vært en ide med en diger dragerustning?), men sluttscenen viser tydelig at hverken dragene eller moren deres er usårlig. Dany kunne ha dødd, i stedet er det Jaime som synker ned i dypet. Med rustning og gullhånd og alt. Tipper han overlever, men Dany kommer da antakelig til å ta ham til fange og ønske å drepe ham. Og hva sier Tyrion til det? Tyrion og Jaime liker hverandre, tross alt - eller har de broderlige følelsene kjølnet etter alt som har skjedd? Det er litt vanskelig å tyde Jaime noen ganger, og han ser ofte ut til å rives voldsomt mellom Cersei og andre krefter. Han er uansett en av mine storfavoritter, han må ikke dø!

Denne episoden hadde absolutt alt jeg kunne ønske meg: følelsesladde scener i Winterfell, fekting mellom Arya og Brienne (to av de råeste damene i Westeros) og en spektakulær, Western-inspirert slagscene med drageild i bøtter og spann. Jeg trodde jammen at Bronn, Jaime eller en av Tarly'ene skulle stryke med, men de overlevde utrolig nok. Neste episode tar trolig for seg etterdønningene av slaget, og det store spørsmålet blir: hva gjør Cersei nå? Og hva skjer med Jaime? Vil Jon gi etter og knele for Dany, eller får vi en likeverdig allianse mellom dem? Og hva skjer i Nord? Bare 3 episoder igjen av sesongen nå, og jeg er rett og slett litt nervøs. Og veldig, veldig gira, for hvis serieskaperne gir oss like gode episoder som denne, har vi all grunn til å glede oss!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar